1. Αρχική
  2. Βοτανα για Στύση
  3. Ρίζα Maca : Ενδείξεις – Δοσολογία – Παρενέργειες

Ρίζα Maca : Ενδείξεις – Δοσολογία – Παρενέργειες

Μάκα Σκόνη

riza-macaΤο φυτό μάκα παρόλο που ευδοκιμεί μόνο σε ένα μέρος στη γη και είναι δύσκολο να το βρεις, τα τελευταία χρόνια η δημοτικότητα του έχει εκτοξευθεί. Είναι στην πραγματικότητα ένα φυτό που προέρχεται από το Περού και είναι συνήθως διαθέσιμο σε μορφή σκόνης ή ως συμπλήρωμα σε διάφορα συμπληρώματα διατροφής.

Η ρίζα μάκα από τα αρχαία χρόνια των Ίνκας χρησιμοποιείται για την ενίσχυση της γονιμότητας και της σεξουαλικής ορμής, ωστόσο αυτό εξακολουθεί να είναι αμφισβητήσιμο μεταξύ των σύγχρονων ερευνητών. Υποστηρίζεται επίσης ότι βελτιώνει την ενέργεια και την αντοχή.

Τι είναι η Ρίζα Μάκα

Το μάκα επιστημονικά είναι γνωστό  ως Lepidium meyenii και αναφέρεται πολλές φορές ως περουβιανό τζίνσενγκ.

Αναπτύσσεται κυρίως στις Άνδεις του κεντρικού Περού, σε δύσκολες συνθήκες και σε πολύ μεγάλα υψόμετρα – πάνω από 4.000 μέτρα (13.000 πόδια).

Το Maca είναι ένα λαχανικό που συγγενεύει με το μπρόκολο, το κουνουπίδι και το λάχανο. Έχει μακρά ιστορία μαγειρικής και φαρμακευτικής χρήσης στην χώρα της Λατινικής Αμερικής. Το βρώσιμο μέρος του φυτού είναι η ρίζα. Υπάρχει σε διάφορα χρώματα, από λευκό έως μαύρο.

Η ρίζα μάκα γενικά αποξηραίνεται και καταναλώνεται σε μορφή σκόνης, αλλά διατίθεται επίσης σε κάψουλες και ως υγρό εκχύλισμα. Η γεύση της σκόνης της ρίζας μάκα, έχει περιγραφεί ως γήινη και καρυδιούχα. Πολλοί άνθρωποι την προσθέτουν στα smoothies, στο πλιγούρι βρώμης και στις γλυκές λιχουδιές τους.

Η Ρίζα Μάκα είναι ιδιαίτερα θρεπτική

Η σκόνη ρίζας μάκα είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και αποτελεί μια σπάνια πηγή πολλών σημαντικών βιταμινών και μετάλλων.

Μια ουγγιά (28 γραμμάρια) σκόνης ρίζας μάκα περιέχει: 

  • Θερμίδες: 91
  • Υδατάνθρακες: 20 γραμμάρια
  • Πρωτεΐνη: 4 γραμμάρια
  • Φυτικές ίνες: 2 γραμμάρια
  • Λίπος: 1 γραμμάριο
  • Βιταμίνη C: 133% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης (ΣΗΠ)
  • Χαλκός: 85% της ΣΗΠ
  • Σίδηρος: 23% της ΣΗΠ
  • Κάλιο: Κάλιο: 16% της ΣΗΠ
  • Βιταμίνη Β6: 15% της ΣΗΠ
  • Μαγγάνιο: 10% της ΣΗΠ

Η ρίζα Μάκα είναι μια καλή πηγή υδατανθράκων, είναι χαμηλή σε λιπαρά και περιέχει αρκετή ποσότητα φυτικών ινών. Επιπλέον είναι υψηλή σε ορισμένες βασικές βιταμίνες και μέταλλα, όπως η βιταμίνη C, ο χαλκός και ο σίδηρος.

Αυξάνει τη λίμπιντο σε άνδρες και γυναίκες

Η μειωμένη σεξουαλική επιθυμία είναι ένα κοινό πρόβλημα μεταξύ των ενηλίκων. Κατά συνέπεια, το ενδιαφέρον για τα βότανα και τα φυτά που ενισχύουν με φυσικό τρόπο τη λίμπιντο είναι μεγάλο.

Το Maca έχει προωθηθεί σε μεγάλο βαθμό ως αποτελεσματικό στη βελτίωση της σεξουαλικής επιθυμίας και ο ισχυρισμός αυτός υποστηρίζεται από επιστημονική έρευνα.

Αυξάνει τη γονιμότητα στους άνδρες

Όταν πρόκειται για την ανδρική γονιμότητα, η ποιότητα και η ποσότητα του σπέρματος είναι πολύ σημαντικές. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η ρίζα μάκα αυξάνει τη γονιμότητα των ανδρών.

Μια πρόσφατη μελέτη  έδειξε ότι η μάκα βελτίωσε την ποιότητα του σπέρματος τόσο σε υπογόνιμους όσο και σε υγιείς άνδρες. Μια άλλη μελέτη εξέτασε 69 άνδρες με διάγνωση ήπιας ασθενοζωοσπερμίας ή/και ήπιας ολιγοζωοσπερμίας.

Μετά την κατανάλωση της ρίζας μάκα για 12 εβδομάδες, οι ερευνητές εντόπισαν βελτίωση στη συγκέντρωση του σπέρματος, αλλά το μέγεθος, το σχήμα, ο όγκος, ο αριθμός και η κινητικότητα του σπέρματος δεν μεταβλήθηκαν σημαντικά.

Βελτιώνει την διάθεση και την ψυχολογία

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι η μάκα συμβάλλει στην βελτίωση διάθεσή σας. Έχει συσχετιστεί με μείωση του άγχους και των συμπτωμάτων κατάθλιψης, ιδιαίτερα σε γυναίκες στην εμμηνόπαυση.

Η μάκα περιέχει φυτικές ενώσεις που ονομάζονται φλαβονοειδή και είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνες για τα ψυχολογικά οφέλη. Συνεπώς μπορεί να βελτιώσει την ψυχική ευεξία και τη διάθεσή σας μειώνοντας την κατάθλιψη και το άγχος, ειδικά στις γυναίκες στην εμμηνόπαυση.

Ενισχύσει τις αθλητικές επιδόσεις και την ενέργεια

Η σκόνη ρίζας μάκα είναι ένα δημοφιλές συμπλήρωμα μεταξύ των bodybuilders και των αθλητών. Έχει υποστηριχθεί ότι βοηθά στην αύξηση των μυών, στην αύξηση της δύναμης, στην ενίσχυση της ενέργειας και στη βελτίωση της απόδοσης κατά την άσκηση. Επίσης, ορισμένες μελέτες σε ζώα δείχνουν ότι ενισχύει τις επιδόσεις αντοχής.

Επιπλέον, μια μικρή πιλοτική μελέτη σε οκτώ άνδρες ποδηλάτες διαπίστωσε ότι βελτίωσαν το χρόνο που τους χρειάστηκε για να ολοκληρώσουν μια ποδηλατοδρομία σχεδόν 25 μιλίων (40 χιλιομέτρων) μετά από 14 ημέρες συμπλήρωσης με εκχύλισμα μάκα.

Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία που να επιβεβαιώνουν ότι η μάκα προσφέρει οφέλη για τη μυϊκή μάζα ή τη δύναμη.

Η συμπλήρωση με μάκα μπορεί να συμβάλλει θετικά στην απόδοση κατά την άσκηση, ιδίως κατά τη διάρκεια αγώνων αντοχής. Ωστόσο, οι επιδράσεις της στη μυϊκή μάζα και δύναμη δεν έχουν ακόμη μελετηθεί.

Προστατεύει το δέρμα από τον ήλιο

Οι υπεριώδεις (UV) ακτίνες από τον ήλιο μπορεί να κάψουν και να βλάψουν σημαντικά το απροστάτευτο, εκτεθειμένο δέρμα. Με την πάροδο του χρόνου, η υπεριώδης ακτινοβολία μπορεί να προκαλέσει ρυτίδες και να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου του δέρματος.

Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η εφαρμογή εκχυλίσματος μάκα, μιας συμπυκνωμένης μορφής του φυτού, στο δέρμα σας μπορεί να βοηθήσει στην προστασία του από την υπεριώδη ακτινοβολία.

Μια μελέτη διαπίστωσε ότι το εκχύλισμα μάκα που εφαρμόστηκε στο δέρμα πέντε αρουραίων για διάστημα 3 εβδομάδων απέτρεψε τη βλάβη του δέρματος από την έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία.

Η προστατευτική δράση αποδόθηκε στις πολυφαινολικές αντιοξειδωτικές ουσίες και τα γλυκοσινολικά που βρίσκονται στη μάκα. Λάβετε υπόψη ότι το εκχύλισμα μάκα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα συμβατικά αντηλιακά. Επίσης, προστατεύει το δέρμα μόνο όταν εφαρμόζεται στο δέρμα και όχι όταν καταναλώνεται.

Βελτιώνει την μνήμη και τη μάθηση

Η μάκα μπορεί να βελτιώσει συνολικά τη λειτουργία του εγκεφάλου. Στην πραγματικότητα, χρησιμοποιείται παραδοσιακά από τους ιθαγενείς του Περού για να βελτιώσει την απόδοση των παιδιών στο σχολείο.

Σε μελέτες σε ζώα, η μάκα έχει βελτιώσει τη μάθηση και τη μνήμη σε τρωκτικά που έχουν διαταραχές μνήμης. Από αυτή την άποψη, η μαύρη μάκα φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματική από άλλες ποικιλίες.

Ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι η μάκα, ιδίως η μαύρη ποικιλία, μπορεί να βελτιώσει τη μάθηση και τη μνήμη.

Βοηθάει τους άνδρες με την Υπερπλασία του Προστάτη

Ο προστάτης είναι ένας αδένας που υπάρχει μόνο στους άνδρες. Η διεύρυνση του προστάτη, γνωστή και ως καλοήθης υπερπλασία του προστάτη, είναι συχνή στους άνδρες που έχουν ξεπεράσει τα 50 έτη.

Ένας διογκωμένος προστάτης μπορεί να προκαλέσει διάφορα προβλήματα με τη διέλευση των ούρων, καθώς περιβάλλει και φράζει τον σωλήνα μέσω του οποίου απομακρύνονται τα ούρα από το σώμα.

Είναι ενδιαφέρον ότι μερικές μελέτες σε τρωκτικά δείχνουν ότι η κόκκινη μάκα μειώνει το μέγεθος του προστάτη.

*Έχει προταθεί ότι η επίδραση της κόκκινης μάκα στον προστάτη συνδέεται με την υψηλή ποσότητα γλυκοσινολικών αλάτων που περιέχει. Οι ουσίες αυτές συνδέονται επίσης με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη

Πώς να χρησιμοποιήσετε το Maca

Μάκα ΣκόνηΗ Maca είναι εύκολο να ενσωματωθεί στη διατροφή σας. Μπορεί να ληφθεί ως συμπλήρωμα ή να προστεθεί σε smoothies, πλιγούρι βρώμης, αρτοσκευάσματα, ενεργειακές μπάρες και πολλά άλλα.

Η βέλτιστη δόση για φαρμακευτική χρήση δεν έχει καθοριστεί. Ωστόσο, η δοσολογία της σκόνης ρίζας μάκα που χρησιμοποιήθηκε σε μελέτες κυμαίνεται γενικά από 1,5-5 γραμμάρια την ημέρα.

Μπορείτε να βρείτε μάκα σε αρκετά σούπερ μάρκετ, σε καταστήματα υγιεινής διατροφής και από διάφορους διαδικτυακούς λιανοπωλητές. Υψηλότερης ποιότητας μάκα με εξατομικευμένες δοσολογίες μπορεί επίσης να βρεθεί με τη βοήθεια ενός γιατρού.

Διατίθεται σε μορφή σκόνης, κάψουλες των 500 mg ή ως υγρό εκχύλισμα. Ενώ η κίτρινη μάκα είναι ο πιο εύκολα διαθέσιμος τύπος, οι πιο σκούροι τύποι όπως η κόκκινη και η μαύρη μπορεί να διαθέτουν διαφορετικές βιολογικές ιδιότητες.

Ρίζα Μάκα Παρενέργειες

Το Maca σαν συμπλήρωμα διατροφής θεωρείται γενικά ασφαλές. Ωστόσο, οι Περουβιανοί ιθαγενείς πιστεύουν ότι η κατανάλωση φρέσκιας ρίζας μάκα μπορεί να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία και συνιστούν να την βράσετε πρώτα.

Επιπλέον, εάν έχετε προβλήματα θυρεοειδούς, ίσως θα έπρεπε να είστε πιο προσεκτικοί με τη μάκα. Αυτό συμβαίνει επειδή περιέχει γκοϊτρογόνα, ουσίες που μπορεί να επηρεάσουν τη φυσιολογική λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα. Αυτές οι ενώσεις είναι πιο πιθανό να σας επηρεάσουν εάν έχετε ήδη μειωμένη λειτουργία του θυρεοειδούς.

Τέλος, εάν είστε έγκυος ή θηλάζετε, θα πρέπει να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας σας πριν πάρετε maca. Το Maca θεωρείται ασφαλές για τους περισσότερους ανθρώπους. Ωστόσο, εάν αντιμετωπίζετε προβλήματα θυρεοειδούς ή είστε έγκυος ή θηλάζετε, πρέπει να είστε αρκετά προσεκτικοί και να μιλήσετε με τον γιατρό σας πριν πάρετε καποιο συμπλήρωμα που να περιέχει μάκα.

Συνοψίζοντας

Το συμπλήρωμα μάκα μπορεί να προσφέρει διάφορα οφέλη για την υγεία, όπως αυξημένη λίμπιντο και καλύτερη διάθεση. Παρόλα αυτά, οι περισσότερες μελέτες είναι μικρές και πολλές από αυτές έγιναν σε ζώα.

Αν και η μάκα δείχνει πολλά υποσχόμενη, πρέπει να μελετηθεί εκτενέστερα. Αν σκέφτεστε να λάβετε το εν λόγω συμπλήρωμα, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας η έναν φαρμακοποιό.

Προϊόντα που έχουν στην σύνθεση τους Maca

Share This

Post Author

Αργινίνη (l-arginine) : Ενδείξεις – Δοσολογία – Παρενέργειες
Yohimbine: Ενδείξεις – Δοσολογία – Παρενέργειες
Μενού